Fira Påsk med Blodsockerdieten

Igår var vi hemma hos mina föräldrar och firade Påsk. Men inte som vanligt med påskbord med all dess sill och tillbehör. Det blev istället ljummen vitkålssallad med linser och varmrökt lax. Fantastiskt gott! 

Eftersom att större delen av sällskapet nu äter enligt Blodsockerdieten för att både gå ner i vikt och ha koll på sin diabetes så ville vi så klart hänga på gårdagens middag. Både för enkelhetens skull men också och framför allt för att jag tycker att det är spännande med "ny" mat. 

 
Jag har inte läst boken än men jag funderar starkt på att göra det. Inte för att jag har diabetes eller för att jag känner mig överviktig, men det skadar absolut inte att lära sig äta bättre och om jag sedan går ner ett par kilo gör ju inte det något. 

En bekant (som inte var där igår) har ätit enligt blodsockerdieten i några få veckor nu. Han har haft diabetes typ 2 i ca 15 år och har försökt hålla ett jämt blodsocker med både mat, träning och insulinsprutor men har aldrig känt att det blivit bra. Efter två veckor enligt blodsockerdieten var hans värden jättebra och kunde se att sockret låg på en stadig kurva neråt.  

Min syster har gått ner 10kg på sju veckor och mår jättebra. Då har jag ändå inte sett henne som tjock eller överviktig tidigare men de tio kilo föll av henne i en rasande fart. Hon har dessutom "fuskat" några dagar under de sju veckorna när det har varit kalas mm. 

Författaren, Michael Mosley, till boken har även skrivet böcker om 5:2-dieten vilket jag själv har kört och är väldigt positiv till (jag har provat ganska många olika dieter, Viktväktarna, kcal-dieter, LCHF, mm). 5:2 är nämligen det enda som jag tycker har fungerat i längden för mig. Därav är jag väldigt positiv till denna bok av samma författare.

 

Så oavsett om man har diabetes, övervikt eller bara vill hålla koll på sitt blodsocker och äta bättre så verkar ju boken vara väldigt bra och lärorik. Så jag får nog ta mig en runda till bibblan i veckan. 

/Sanna

Kommentera här: